Over

Over

Paul Thomas Hoek (Holten, 3 oktober 1979) is beeldend kunstenaar en muzikant.

Hij woont en werkt in Amsterdam en voltooide de Hogeschool voor de Kunsten (Museologie) en de Gerrit Rietveld Academie (Fine Art) aldaar.

Hoek is lid van de instrumentale post-rock band We vs Death en brengt solo, onder zijn eigen naam, muziek uit.

Solo

Albums:

Dromer   (nieuwste release, te verwachten in 2023)

Vanaf Heden  2014

Beginner  2010

Warm, experimenteel, knullig, sentimenteel, afstandelijk en naïef, ergens tussen Mogwai en Gorki in. We hadden niet verwacht en zijn blij om eindelijk die woordencombinatie te kunnen gebruiken om muziek te omschrijven. We doen het voor deze mooie huisvlijt uit de kringen rond de onderschatte Utrechtse postrockband We vs. Death (2001-2010). Paul Hoek was de trompetist van die band, maar stal live ook de show met zijn gortdroge bindteksten tussen de nummers door. (ondertussen is We vs Death weer bij elkaar..) Nu heeft hij die voordracht het middelpunt gemaakt van een low-key solocarrière. Op ‘Vanaf Heden’ verzamelt hij, na zijn vrijwel onopgemerkt gebleven mooie debuutalbum ‘Beginner’, wederom thuis geknutselde warme, melodische postrockinstrumentals (met behulp van eveneens oud-We vs. Death- en huidige Wander-gitarist Wouter Kors) waarover hij gedichten voordraagt in een opmerkelijke stijl volledig gespeend van de gebruikelijke pretentieuze toon van voordragende dichters. De gedichten zelf zijn een al even curieuze mengeling van verheven metaforen, hermetische wendingen en plompverloren spreektaal. ‘Vanaf heden heb ik mijn zinnen op geluk gezet/Vanaf heden deel ik mee voordat het begrepen wordt/Vanaf heden ben ik man en vrouw’. De muziek voegt zich soms onopvallend onder de tekst, soms snijdt een mooie gitaarmelodie recht het sentimentele hart van de luisteraar in. Het resultaat is een bijzonder geluid dat we niet vaak eerder hoorden. ‘De reis is soms best zwaar alleen/of is dat stom van mij, dat ik dat vindt?/Ja, dus hou nu op en ga op weg’.

-Gonzo Circus-

Beeldend kunstenaar, schrijver en frontman van We vs Death Paul Hoek combineert troostrijke, gesproken woorden met inventieve muziek.

Live begeleid hij zichzelf door middel van een loopstation. Met gitaar, synthesizer en trompet verweeft hij repeterende indiepop met melancholisch trompetspel en Nederlanstalige avant-gardistische praatzang. Hij bracht al twee bijzondere albums uit: ‘Beginner’ en ‘Vanaf Heden’

-Universiteit Utrecht Studium Generale (Gaudeamus Muziekweek)-

Paul Hoek is beeldend kunstenaar, schrijver en voorman van de succesvolle instrumentale post-rock band We vs. Death. Ze brengen meerdere albums uit bij verschillende internationale labels, spelen in binnen- en buitenland en werken mee aan interdisciplinaire kunstprojecten.
Onder zijn eigen naam brengt Paul Hoek vervolgens een tweetal bijzondere albums uit. ‘Beginner’ en ‘Vanaf Heden’. Nederlandse avant-garde. Troostrijke, gesproken woorden en inventieve muziek. Opgenomen in huis en studio.
Live begeleidt hij met loopstation zichzelf. Met gitaar, synthesizer en trompet weeft hij repeterende indiepop met melancholisch trompetspel en Nederlandstalige praatzang.
“Vanaf Heden heb ik mijn zinnen op geluk gezet. Vanaf Heden deel ik mee voordat het begrepen wordt.” (uit: Vanaf Heden)
“Ik ben helemaal relaxed, altijd, ook als ik val, ook als ik er dan niet meer ben” (uit: Beginner)

-De Ruimte Amsterdam-

We vs Death

De recente pers over We vs Death:

https://muziscene.nl/2022/11/14/we-vs-death-herrijst/

https://3voor12.vpro.nl/lokaal/utrecht/artikelen/overzicht/2022/december/We-vs-Death-in-retroperspectief.html

Albums:

-A black house, a coloured home CD  2009  (Beepbeep Utrecht) (Sinnbus Berlijn)

-We too are concerned, we are to concerned  LP/CD 2006

(Zabel Utrecht, Zankyo Records Japan)

-We vs Death/ Green Concorde (Denemarken) (splitt album) CD 2004

(Zabel Utrecht, Morningside Records Denemarken, Eglantine Records Frankrijk)

-We vs Death/ Tom Sweetlove (België) (splitt album) CD 2002

(Zabel Utrecht, Matamore België)

-We vs Death debuut 7″/CD (Zabel Utrecht

Deelnames

-The T.S Eliot Appreciation Society LP 2013 (V2 Benelux)

-Mercy Giants-Racing Club Hades CD 2002 (Zabel Utrecht)

Beeldend Werk / Fine Art

Grants

2010
Support Fund: Dutch Fund for the Arts. (Mondriaan Fund)

Theater-design/Scenography

2008
-‘Affluenza’, Erlend H Hanssen, Huis a/d Werf, Utrecht, Holland, in collaboration with Teun Mosk.
(http://www.theunmosk.nl/)

2007
-‘Modifications’, Erlend H Hanssen, Huis a/d Werf, Utrecht, Holland
-‘Modifications’, Erlend H Hanssen, Veemtheater, Amsterdam.

Group Shows (fine-art)

2010
Y2Y Gallery, San Francisco, USA

2007
Willemsoord, Den Helder, Holland

2007
Toren van Babel, Utrecht, Holland

2006
-End Exam Exhibition Gerrit Rietveld Academy
-Rietveld in de Kerk, Oude Kerk Amsterdam

2004
Wonder Tie, World Trade Centre, Amsterdam

Solo

2014-ongoing
-paintings: private selling trough Gallery. Specialized in re-doing and re-decorating luxery houses.

2013
-ProjectSpace The Singel-From now On
Music, Painting and Text

2012
-ProjectSpace The Singel-Beginner
Music, Painting and Text

2009
Studio Desmet Amsterdam

Collaborations

2008
We vs Death: Several assignments for composing music for
theater and film.

2007
-Performance We vs Death and Jeremiah Day, Cubitt Art Gallery, London, England
( http://cubittartists.org.uk/index.php?action=view&id=37&module=eventsmodule )
-Jeremiah Day writes text for Album Booklet ‘We too are Concerned/We are too concerned’.

2006
Performance We vs Death and Jeremiah Day, Amsterdam

Film (documented work-process/performance)

2011
-‘Wind-Painting’ -camera and editing Nico T van den Berg, San Francisco, USA
(http://digitalrevolutionmedia.com/about/)

2010
-‘Ground-Painting’ -camera and editing Nico T van den Berg, Amsterdam, Holland

2009
-‘Water-Painting’ -camera and editing Nico T van den Berg, Amsterdam, Holland

2008
-‘Black-Painting’ -camera and editing Nico T van den Berg, Amsterdam, Holland

Exhibition text + Statement

‘all paintings of paul hoek are in the basis made by hand.
that means mainly without a brush, using a technique close to printing.
not only the canvas plays a central role but also the painting frame.
working from this basis the painting is creating itself.
by this way an autonomous art work develops, following a introvert way of working’